Zarządzanie zmianą szkolenie nad morzem

„Szkolenie z zakresu zarządzania zmianą i radzenia sobie ze stresem w obliczu zmian”

 

Wstęp:

Zmiany są naturalnym procesem, który codziennie towarzyszy ludziom i organizacjom. Mówi się obecnie ,że „Najbardziej stałą rzeczą na świecie jest… ciągła zmiana”. Jednak zmiany budzą wiele obaw i wątpliwości zarówno wśród pracowników, jak i kadry menadżerskiej. Celem szkolenia jest nabycie wiedzy jak dostosować się do zmiany oraz umiejętność aktywnego przetrwania tych trudnych, stresujących a często kryzysowych sytuacji. Jak radzić sobie z procesem zmiany, ryzykiem i poczuciem niepewności aby ten proces przejść jak najbardziej konstruktywnie zarówno osobiście, jak i w zespole oraz firmie. Uczestnicy szkolenia zrozumieją celowość zmiany oraz będą wiedzieli jak zarządzać sobą i ludźmi  w procesie wdrażania zmian  na bazie poprawnej komunikacji i  otwartej  współpracy.

Dlatego jedną z najważniejszych i najbardziej cenionych kompetencji społecznych  u współczesnego pracownika jest zarządzanie sobą w zmianie i umiejętność radzenie sobie ze stresem.

Szkolenie z zakresu zmiany i radzenia sobie ze stresem w obliczu zmian przybliża i wyjaśnia mechanizmy reakcji na sytuacji trudnej – stresogennej i uczy radzenia sobie ze stresem w takich sytuacjach. Uczy również postrzegania zmiany jako szansy i wyzwania. Jest to kompetencja, którą jak każdą można nabyć. Nie jest to cecha charakteru, choć jednym zarządzanie sobą w zmianie przychodzi  łatwiej, a innym trudniej. Ważnym krokiem w podnoszeniu  kompetencji  zarządzania zmianą jest zrozumienie, jak w naturalny sposób reagujemy na zmiany. Przez jaki proces zazwyczaj przechodzimy, jak się czujemy i co robimy, by oprzeć się rzeczywistości, zanim uda nam się ją zaakceptować. Jest to szkolenie podnoszące kompetencje osobiste związane z własną efektywnością.

Grupa docelowa: pracownicy i kadra średniego szczebla – ze szczególnym uwzględnieniem uczestników w grupie 50+

Cele  szkolenia

  • nabycie umiejętności możliwie szybkiej zmiany osobistej oraz adaptacji do zmieniających się warunków zewnętrznych i wewnątrz organizacyjnych
  • zrozumienie własnych specyficznych doświadczeń w radzeniu sobie ze zmianami i ze stresem
  • kształtowanie postawy proaktywnej w procesie zmian i pozytywnego traktowania stresu
  • poznanie podstawowych sposobów reagowania na wprowadzane zmiany i radzenia sobie ze stresem
  • poznanie istoty oporu wobec zmian i sposobów jego przełamywania
  • efektywne radzenie sobie z własnymi emocjami w procesie zmian
  • zwiększenie gotowości do zmian w obliczu sytuacji kryzysowych i zmian organizacyjnych w instytucji

 Korzyści dla uczestników

Po zakończeniu szkoleni uczestnicy będą potrafili:

  • właściwie rozumieć specyfikę i rolę procesów zachodzących podczas wprowadzania zmian w organizacji,
  • zastosować w praktyce wypracowaną strategię i taktykę przygotowania zespołów firmowych do planowanych zmian,
  • stosować metody i techniki skutecznego komunikowania zmian w zespołach i całej organizacji,
  • lepiej radzić sobie ze zmniejszaniem oporu wobec zmian, zapobieganiem konfliktom oraz wzmacnianiem gotowości i otwartości pracowników i zespołów wobec zmian,
  • świadomie i skutecznie motywować siebie oraz swoich współpracowników i podwładnych do przyjęcia roli liderów zmian i agentów zmian,
  • profesjonalnie zarządzać zmianą na poziomie indywidualnym, zespołowym oraz organizacyjnym.
  • rozpoznawać objawy stresu,
  • reagować na krytykę,
  • stosować bezstresową komunikację,
  • przeciwdziałać tzw wypaleniu zawodowemu,
  • zwalczać różnymi sposobami stres

Metody szkolenia

Szkolenie będzie realizowane w formie praktycznego warsztatu z zastosowaniem metody „Uczenia się przez doświadczenie” (Experiential Learning”). W związku z tym zostaną zastosowane metody: 

  • ćwiczenia praktyczne (indywidualne i zespołowe),
  • gry symulacyjne i projekty grupowe,
  • prezentacja multimedialna,
  • mini wykład i dyskusja moderowana,
  • case study (analiza przypadków z praktyki biznesowej),
  • test badający postawy wobec zmian,
  • omówienia trenerskie i wyciąganie praktycznych wniosków.

Czas trwania:

16 godzin dydaktycznych – 2 dni

Program szkolenia

Dzień I 8.00- 16.00  „Zarządzanie zmianą”

  1. Wprowadzenie do szkolenia:
  • powitanie i przedstawienie uczestników i prowadzącego – cele szkolenia
  • zadanie zespołowe: ” Historia pana Konieczki”.
  1. Zmiana szansa czy dramat – co decyduje o naszym nastawieniu do zmian w procesie produkcji?
  • Specyfika grupy pracowniczej 50+
  • Szanse i mocne strony doświadczonej kadry
  • Główne szanse i zagrożenia współpracy grupy pokoleniowej X,Y,Z
  1. „30 dni” – gra symulacyjna
  • zmiana czyli…?
  • celowość zmian – kiedy zmiany mają sens?
  • problemy potrzebą i motorem zmian,
  • rodzaje zmian,
  • etapy wdrażania zmiany,
  • reakcje na zmiany,
  • opór wobec zmiany,
  • działania minimalizujące niezadowolenie i opór ludzi przed zmianami,
  • struktura organizacyjna w procesie zmian – czytelność funkcji i zakresów obowiązków, odpowiedzialności i uprawnień,
  • strategia firmy jako wyznacznik zmian,
  • cele firmy, kadry zarządzającej i pracowników w Unilever,
  • gra symulacyjna:  ”Czerwone – zielone” – podejmowane decyzje i ich wpływ na efektywność zmian.
  1. Zarządzanie jako podstawowy obszar zmiany:
  • „Najwyższa konstrukcja” – zadanie symulacyjne
  • zarządzać czy przewodzić w okresie zmiany?
  • zarządzanie zespołem  – rola lidera, kierownika..
  • motywacja lidera czyli jak motywować innych? – zacznij od siebie,
  • style zarządzania w procesie zmian,
  • indywidualny styl komunikacji z zespołem – Test Johari,
  1. Komunikacja i współpraca jako podstawa efektywności w okresie zmian:
  • zasady efektywnej komunikacji w firmie produkcyjnej w okresie zmian,
  • komunikacja interpersonalna czyli jak się komunikować  aby unikać konfliktów,
  • precyzja w komunikacji – jak się komunikować aby unikać błędów i nieporozumień w okresie zmiany,
  • „Oryginał i kopia”- zadanie symulacyjne.

Dzień II 8.00 – 16.00  „Zarządzanie stresem w okresie zmian”

  1. Asertywność jako postawa i umiejętności uczestników zmiany:
  • asertywność czy empatia w procesie zmiany?
  • techniki komunikacji asertywnej,
  • test asertywności,
  • asertywność w delegowaniu zadań, monitoringu i kontroli pracy – scenki sytuacyjne,
  • „Dramatyczny lot balonem”- zadanie symulacyjne.

 

  1. Konflikty jako początek zmian:
  • geneza konfliktów w okresie zmiany,
  • rodzaje konfliktów,
  • skuteczne formy rozwiązywania konfliktów,
  • studium przypadku w firmie „X”.
  1. Zarządzanie stresem
  • Pojęcie „stresu” – pozytywne i negatywne następstwa jego występowania:
  • czym jest stres?
  • typowe objawy stresu – w jaki sposób szybko na nie reagować?
  • w jaki sposób może wpływać na nasze myślenie i działanie?
  • jakie zmiany wywołuje stres w zachowaniach?
  1. Typowe źródła stresu:
  • wewnętrzne źródła związane z typem osobowości,
  • co to jest osobowość typu A?
  • niska samoocena i jej wpływ na kształtowanie obrazu naszej rzeczywistości,
  • sposoby radzenia sobie z krytyką,
  • zewnętrzne źródła stresu,
  • sytuacje stresogenne – analiza skali Holmesa określającej wielkość stresu,
  • stres wywołany niewłaściwą komunikacją interpersonalną,
  • jak panować nad procesem komunikacji?
  • trening „dopasowania” i „prowadzenia” w komunikacji,
  • dlaczego inni nas stresują? – rozpoznawanie różnych typów osobowości, indywidualne wzorce myślenia,
  • w jaki sposób zwalczać zjawisko „wypalenia” w pracy? – ćwiczenia motywacyjne.
  1. Sposoby zwalczania zbyt dużego stresu:
  • techniki relaksacyjne – ćwiczenia Dennisona i Cooka, trening Shultza, techniki Jacobsona, elementy treningu Chi – Kung,
  • techniki umysłowe – trening wizualizacji, kotwiczenie pozytywnych emocji, „krąg doskonałości”, „linia czasu”,
  • ćwiczenia i zabawy ruchowe – żonglowanie,
  • jak stosować „szczepionkę antystresową”.
  1. „Fabryka pocztówek” – gra symulacyjna:
  • „Fabryka pocztówek – cele i zadania” – runda I,
  • „Fabryka pocztówek – konieczność  wprowadzenia zmian w organizacji produkcji” – runda II,
  • „Fabryka pocztówek – konieczność dostosowania produkcji do zmiennego zapotrzebowani klienta” – runda III,
  • „Fabryka pocztówek – realizacja zamówienia” – runda IV,
  • podsumowanie przebiegu gry,
  • wnioski i spostrzeżenia do pracy,
  • ewaluacja szkolenia.

Autor Tekstu

Administrator JJ

Data Wydania

10/30/2017

Może ci się także spodobać…

Szkolenie Coaching managerski

Wstęp:Szkolenie "Coaching Menadżerski" stanowi niezwykle wartościową okazję dla menadżerów na rozwinięcie umiejętności...