Przygotowanie do roli kierownika szkolenie

„Menedżer od pierwszego dnia”

„Styl Przywództwa to sposób, w jaki zachowujemy się, gdy chcemy wpłynąć na wyniki innych osób. To połączenie zachowań dyrektywnych i wspierających”

Kenneth Blanchard

Kim jest kierownik – Lider?

Zazwyczaj rola ta kojarzy się nam z człowiekiem wizjonerem, za którym ludzie podążają bo tego chcą a nie uciekają przed nim pracując z poczucia przymusu. Przywódca potrafi stymulować swój zespół do wytyczania i osiągania celów, wyzwalając w sobie i innych entuzjazm, zaangażowanie oraz ukazując ich najmocniejsze cechy charakteru.  Menager XXI wieku to postać która potrafi zadbać zwłaszcza o motywowanie pracowników, wpływając na jakość ich pracy oraz satysfakcję z wykonywanych działań.. Jego głównym atutem jest naturalna charyzma oraz wiedza i doświadczenie poparte osiągniętymi sukcesami.  Jak poprzez ciężką pracę i zmianę sposobu zachowania stawać się z dnia na dzień kierownikiem – liderem i autorytetem dla swoich kolegów i podwładnych? – tego nauczymy się na naszych warsztatach.

Cele szkolenia

  • Szkolenie pomaga w identyfikacji różnic w sposobie wykonywania obowiązków związanych ze zmianą stanowiska.
  • Pozwala uniknąć błędów, jakie mogą wystąpić w obliczu nowej sytuacji, pomaga zbudować niezbędny autorytet zarówno w relacjach z podległymi pracownikami, przełożonymi jak i menedżerami na równorzędnych stanowiskach.
  • Warsztat pomagający wypracować jasne zasady współpracy, zminimalizować liczbę konfliktów, zwiększyć efektywność zespołu.

Główne obszary warsztatów:

  • w jaki sposób budować autorytet szefa w zespole?
  • jak z pośród kolegów stać się ich przełożonym?
  • inteligencja emocjonalna – czyli jak panować nad emocjami i wpływać na emocje podwładnych?
  • inteligencja społeczna – czyli jak się dogadywać z zespołem?
  • główne role lidera – jak skupiać się na sprawach najważniejszych zamiast na rzeczach pilnych?
  • motywacja czyli kluczowa rola kierownika przywódcy – jak motywować siebie i podwładnych?
  • umiejętności interpersonalne kierownika a delegowania zadań, kontrola i ocena pracy i sztuka udzielania informacji zwrotnej
  • najtrudniejsze sytuacje w pracy kierownika – lidera, jak zarządzać w sytuacjach konfliktowych? – utrzymanie dyscypliny, egzekwowanie konsekwencji, przestrzeganie zasad BHP, utrzymanie standardów pracy itp..
  • samorozwój – czyli co każdy kierownik wiedzieć powinien?

Korzyści dla uczestników

  • znajomość sposobów budowania autorytetu szefa w zespole, 
  • umiejętność panowania nad emocjami i wpływania na emocje podwładnych,
  • poznanie sposobów motywowania siebie i podwładnych,
  • umiejętność zarządzania w sytuacjach konfliktowych. 

Metody szkolenia

Praktyczne warsztaty na bazie doświadczeń zarówno początkujących jak i doświadczonych szefów zespołów.   

Proponowane zajęcia odbywają się w postaci intensywnych warsztatów z wykorzystaniem zarówno formy zabawowej jak i typowej pracy opartej na analizie i syntezie sytuacji zawodowych kadry kierowniczej niższego i średniego szczebla. Uczestnicy zajęć  na  warsztatach otwartych od samego początku stanowią jedną grupę połączoną wspólnymi celami. Przez cały czas pracują w jednym lub kilku zespołach realizując zlecone przez prowadzących zadania. Każdy element ćwiczeń lub zabaw pokazuje w praktyczny sposób wyższość rozwiązań pracy zespołowej nad pracą grupy indywidualistów. Praktyczne doświadczenia wskazują na decydujące znaczenie tzw. liderów naturalnych w zespołach i roli zarządzania sytuacyjnego. To, co w życiu codziennym stanowiło dla wielu uczestników problem nie do rozwiązania staje się na zajęciach osiągalne, mierzalne i możliwe do realizacji bez negatywnych emocji i stresów. Zajęcia są prowadzone w taki sposób aby maksymalnie reagować na bieżące potrzeby uczestników. Realizujemy cele a nie programy czyli poprzez włączenie w aktywne działanie uzyskujemy nie tylko efekt zmiany postaw i zachowań ale poprzez trening utrwalamy również konkretne umiejętności.

  • 70% warsztat / 30% wykład + prezentacja,
  • dyskusja moderowana i burza mózgów,
  • testy i ankiety psychologiczne z omówieniem wniosków dla poszczególnych uczestników!!!
  • scenki rodzajowe – jak to jest w życiu zawodowym?
  • studium przypadku – z instytucji zaczerpnięte,
  • gry symulacyjne i fabularyzowane – czyli uczymy się poprzez zabawę i praktyczne działanie,
  • praca w zespole i indywidualna na materiale szkoleniowym,
  • praca z kamerą czyli obiektywna informacja zwrotna.

Program szkolenia

Dzień I

  1. Wprowadzenie do tematu, poznajmy się:
    • menedżer w XXI wieku – sztuka widzenia biznesu,
    • „Wybory samorządowe na stanowisko Burmistrza” – autoprezentacja,
    • czym dla Ciebie jest Przywództwo?
    • cechy przywódcy – nasz wzorzec szefa przywódcy,
    • bank Postaw, Wiedzy i Umiejętności – na czym powinniśmy się skupić aby zostać przywódcą?
    • „Historia kryminalna w odcinkach” – zadanie symulacyjne,
    • dlaczego warto być przywódcą?
  1. Style zarządzania:
    • zarządzać czy przewodzić? – autoanaliza,
    • jakim jesteś liderem? – praca na materiale szkoleniowym – lider tradycyjny i lider kreatywny,
    • SIATKA STYLÓW KIEROWANIA.
  1. „Najwyższa konstrukcja” – rola przywódcy – gra symulacyjna:
    • kultura „bez winy” jako cel pracy Lidera,
    • jak łamać stereotypy i z „Nie da się” przechodzić do postaw „Jak to zrobić?”
    • naturalny przywódca – role zespołowe,
    • sztuka udzielania informacji zwrotnej jako typowe narzędzie pracy lidera.
  1. Autorytet przywódcy:
    • co to jest autorytet? – nasza definicja,
    • funkcja, Charyzma, Doświadczenie – trzy obszary autorytetu,
    • jak kierownik buduje lub niszczy swój autorytet ? – studia przypadków,
    • „Test Millgrama, zabójcza lub twórcza siła autorytetu,
    • jak budować autorytet poprzez prawidłową komunikację?
  1. Postawa i nastawienie – filary wizerunku przywódcy:
    • gracz czy ofiara? – doświadczenie praktyczne,
    • pro aktywność czy re aktywność czyli jak odróżniać strefy wpływu od strefy troski?
    • zasada 90/10 w życiu przywódcy,
    • współczynnik efektywności lidera – samoocena a realne wskaźniki miary.
  1. Kierownik – Przywódca kreatywny:
    • z czego wynika kreatywność przywódcy?
    • kreatywność zespołu a rola przywódcy,
    • „Zadanie Einsteina” ćwiczenie zespołowe.

Dzień II

  1. Kierownik – Przywódca komunikatywny:
    • jak z pośród kolegów i koleżanek awansować na przywódcę?
    • „Okna Johary” – sprawdź w którym jesteś oknie?
    • „Analiza transakcyjna” – jak komunikować się z podwładnymi i nie pozwolić na manipulację?
    • komunikacja werbalna czy niewerbalna? – gra symulacyjna,
    • „Parzydła i wabiki” – jak mówić i czego nie mówić zarządzając ludźmi.
  1. Najważniejsze umiejętności interpersonalne kierownika – lidera:
    • aktywne słuchanie czyli jak słuchać i usłyszeć?
    • parafraza oraz odzwierciedlanie i podsumowania – techniki aktywnego słuchania,
    • jak przejąć inicjatywę w rozmowie czyli sztuka zadawania pytań,
    • „Pojedynek na pytania”,
    • „Historia pewnego osiołka”– sztuka słuchania i przekonywania – wnioski do dalszej pracy.
  1. Kierownik – Przywódca empatyczny czy asertywny?
    • empatia szefa – nasz definicja,
    • typowe zwroty i zachowania empatycznego przywódcy,
    • kiedy należy być empatycznym?
    • asertywność znaczy…? – nasza praktyczna definicja asertywności,
    • test asertywności  Killmana – autodiagnoza i wnioski na forum,
    • asertywne techniki rozmowy z podwładnymi,
    • „Kto wejdzie do bunkra?” – asertywne zadanie symulacyjne,
    • asertywne techniki wpływu i obrony przed manipulacją.
  1. Jak motywować czyli groźba czy prośba?
    • definicja motywacji,
    • polska mapa motywacji – teoria czy praktyka?
    • co motywuje szefa a co jego podwładnych?
    • poznaj swoich ludzi – podstawy efektywnego motywowania,
    • motywacja finansowa i społeczna,
    • praktyczna lista kar i nagród,
    • wybrane techniki wpływu a motywacja – trening zachowań szefa.
  1. Szkolenie i doskonalenie podwładnych – jako kluczowe elementy motywacji w pracy kierownika:
    • „Sortownia drobnych elementów” – rola przywódcy – idea Kaizen w pracy zespołów,
    • etapy rozwoju zespołu a style zarządzania,
    • motywacja podwładnych poprzez rywalizacje i zaangażowanie,
    • współuczestnictwo w zadaniach jako narzędzie motywacji,
    • sukces – największy motywator w pracy przywódcy.
  1. Ustalanie celów i planowanie – kluczowa rola kierownika wizjonera:
    • co dla Ciebie jest najważniejsze? – ustalanie celów indywidualnych,
    • 6 czynników szczęścia wb B. Traicy – czyli jak być przywódcą pozytywnym?
    • priorytety czyli… zajmuj się sprawami ważnymi zamiast pilnymi!
    • matryca Eisenhowera – trening ustalania priorytetów,
    • planowanie, czy to jest czas stracony?
    • „Rekonstrukcja skomplikowanego obrazu” – zadanie symulacyjne – wnioski na forum.
  1. Delegowanie zadań i udzielanie informacji zwrotnej:
    • jak delegować i motywować?
    • 6 kroków w delegowaniu zadań,
    • jak kontrolować i oceniać pracę?
    • sztuka udzielania informacji zwrotnej,
    • jak być konsekwentnym i wyciągać konsekwencje?
    • z życia szefa zespołu – trening postaw i zachowań.
  1. Kierownik – Przywódca w obliczu konfliktów:
    • „Ściana płaczu” – zadanie symulacyjne – jak budować zaufanie w pracy z zespołem?
    • geneza konfliktów,
    • sposoby zapobiegania konfliktom,
    • rodzaje konfliktów,
    • siedem metod rozwiązywania konfliktów,
    • „Przykład pewnej brytyjskiej firmy” –  jak skutecznie zniszczyć motywację i zaangażowanie do pracy podwładnych – studium przypadku,
    • typowe konflikty w pracy szefa zespołu – z życia kierownika – jak dawać sobie radę?
  1. Podsumowanie i wnioski:
    • analiza SWOT,
    • ankieta oceny,

Metody szkolenia

Praktyczne warsztaty na bazie doświadczeń zarówno początkujących jak i doświadczonych szefów zespołów.

Proponowane zajęcia odbywają się w postaci intensywnych warsztatów z wykorzystaniem zarówno formy zabawowej jak i typowej pracy opartej na analizie i syntezie sytuacji zawodowych kadry kierowniczej niższego i średniego szczebla. Uczestnicy zajęć  na  warsztatach otwartych od samego początku stanowią jedną grupę połączoną wspólnymi celami. Przez cały czas pracują w jednym lub kilku zespołach realizując zlecone przez prowadzących zadania. Każdy element ćwiczeń lub zabaw pokazuje w praktyczny sposób wyższość rozwiązań pracy zespołowej nad pracą grupy indywidualistów. Praktyczne doświadczenia wskazują na decydujące znaczenie tzw. liderów naturalnych w zespołach i roli zarządzania sytuacyjnego. To, co w życiu codziennym stanowiło dla wielu uczestników problem nie do rozwiązania staje się na zajęciach osiągalne, mierzalne i możliwe do realizacji bez negatywnych emocji i stresów. Zajęcia są prowadzone w taki sposób aby maksymalnie reagować na bieżące potrzeby uczestników. Realizujemy cele a nie programy czyli poprzez włączenie w aktywne działanie uzyskujemy nie tylko efekt zmiany postaw i zachowań ale poprzez trening utrwalamy również konkretne umiejętności.

  • 70% warsztat / 30% wykład + prezentacja,
  • dyskusja moderowana i burza mózgów,
  • testy i ankiety psychologiczne z omówieniem wniosków dla poszczególnych uczestników!!!
  • scenki rodzajowe – jak to jest w życiu zawodowym?
  • studium przypadku – z instytucji zaczerpnięte,
  • gry symulacyjne i fabularyzowane – czyli uczymy się poprzez zabawę i praktyczne działanie,
  • praca w zespole i indywidualna na materiale szkoleniowym,
  • praca z kamerą czyli obiektywna informacja zwrotna.

Może ci się także spodobać…