Warsztaty managerskie dla kierowników, mistrzów, brygadzistów w obszarach produkcyjnych.
To jedno z niewielu szkoleń, które dedykowane jest średniej i niższej kadrze managerskiej w obszarach produkcyjnych na zasadzie odwróconej piramidy.
Zazwyczaj kierownicy, mistrzowie, brygadziści czy liderzy obszarów kierowani są przez swoich szefów na szkolenia rozwojowe, z założeniem, że potrzebują wsparcia w zakresie metod i zasad zarządzania swoimi podwładnymi.
Tymczasem, jak wskazuje moje wieloletnie doświadczenie trenerskie, częstym problemem jest komunikacja w górę – czyli pomiędzy uczestnikami warsztatów a ich przełożonymi.
Kadra wyższego szczebla, nawet przy bardzo dobrych intencjach i doświadczeniu, wpada w różnego rodzaju pułapki typu: „Najlepszy szef świata”. Współpraca z bezpośrednim przełożonym, kierownikiem, dyrektorem, który niechcący utkwił na poziomie nieświadomej niekompetencji bywa okrutnie uciążliwa. Jednak nawet w takiej sytuacji managerowie powinni unikać błędu atrybucji – czyli poszukiwania odpowiedzialności wyłącznie po drugiej stronie.
Efekty zaburzonej na tym poziomie komunikacji:
- Wysoki poziom stresu – praca pod ciągłą presją
- Brak zaufania i otwartej komunikacji
- Niekorzystna atmosfera pracy
- Konflikty i nieporozumienia wynikające z niepełnej (lub jej braku) komunikacji
- Spadek autorytetu kierownika, mistrza, brygadzisty w oczach podwładnych
- Obniżona motywacja i zaangażowanie
- Spadek zaangażowania w doskonalenie (niskim poziom akcji Kaizen)
- Ostatecznie: Błędy jakościowe i terminowe, wzrost kosztów, straty (MUDA) w obszarach
Celem szkolenia nie jest:
- Tworzenie bezzasadnych barier i uprzedzeń pomiędzy kadrą wyższego i niższego szczebla
- Wskazywania na błędy przełożonych jako jedynego źródła problemu
- Pogłębienie postaw roszczeniowych i tzw. przerzucanie się odpowiedzialnością
- Negatywna rywalizacja
Celem szkolenia jest:
- Efektywna komunikacja na wszystkich poziomach zarządzania
- Integracja kadry wyższego szczebla z kadrą średniego i niższego szczebla – jeden team managerski
- Nauka kluczowych kompetencji komunikacyjnych – trening
- Współpraca poprzez wspólne rozwiązywanie problemów
- Wzrost samodzielności i odpowiedzialności za własne obszary pracy – zarządzania
Program szkolenia:
Dzień I 8.00 – 16.00
Wstęp, poznajmy się
Sztuka autoprezentacji jako jedna z kluczowych kompetencji asertywnego przełożonego
Zasady realizacji warsztatów – czyli wstęp do zarządzania sytuacyjnego
„Doświadczenie rewolwerowca” – Złote zasady zarządzania w praktyce
Od czego jest szef? – odwrócona piramida w organizacji zarządzania
Rola kierownika, mistrza, brygadzisty w obszarach produkcyjnych
Zadania wynikające z 5 kluczowych ról managerskich
Najtrudniejsze obszary naszej pracy – czyli nad czym powinniśmy pracować?
„Superman” – czyli poszukujemy najlepszego szefa świata
Kluczowe kompetencje „Szefa marzeń”
„Łatwiej zobaczyć źdźbło w oku przełożonego, aniżeli belkę we własnym oku”
Jak unikać błędu atrybucji – zawsze zaczynaj od siebie!
Typowe bariery komunikacyjne na poziomie MY – Nasi przełożeni
Co zrobić gdy szef wymaga cudów?
Jak pracować z szefem, gdy ten nie chce nas wysłuchać?
W jaki sposób dać sobie radę, gdy szef przyjmuje chińską postawę: „Mao, Mao – ciągle za mało”?
Jak współpracować z szefem, który skupia się wyłącznie na celach (wskaźnikach, tabelach, wykresach…) zamiast na ludziach?
Co zrobić, gdy szef jest mało dostępny – jest ciągle zajęty, ma wiecznie odprawy i spotkania…?
Jak pracować, gdy szef kontroluje nas na każdym kroku – brak zaufania?
W jaki sposób zarządzać efektywnie, gdy szef przykłada uwagę tylko do dobrej atmosfery, lekceważąc wyniki pracy – jest mało pewny siebie i niezdecydowany?
Jak pracować, gdy szef jest mało asertywny, labilny i brakuje mu charyzmy?
Przyczyny trudnych zachowań szefa – pierwszy krok do poprawy relacji
Sztuka prawidłowego analizowania problemu
Metaplan – praktyczne narzędzie do analizy przyczyn i poszukiwań rozwiązań problemów
Najczęstsze przyczyny negatywnych zachowań szefa
Chcesz zmienić szefa – zacznij od samego siebie!
Strefa wpływu i strefa troski – czyli przygotowanie do efektywnej pracy z przełożonym
Szef ma cztery kopyta – a Ty?!
Bądź partnerem biznesowym dla Twojego szefa!p
Postawa i nastawienie jako połowa sukcesu w pracy z „Trudnym przełożonym”
„Doświadczenie z lewitującym długopisem” – postawy gracza i ofiary
Skupiaj się na sytuacji a nie na człowieku – atakuj problem a nie szefa!!
Dzień II 8.00 – 16.00
Autorytet kierownika, mistrza, brygadzisty w oczach przełożonego
Źródła i geneza autorytetu – teoria i praktyka
Trzy obszary, w których możesz natychmiast podnieść swój autorytet w oczach szefa i podwładnych
Doświadczenie Milgrama – fakty i mity
Kluczowe kompetencje komunikacyjne – intensywny trening = natychmiastowe, gwarantowane efekty!!!
Doświadczenie Mehrabiana – prawda czy fałsz?
Komunikacja werbalna – słowa mają znaczenie
Komunikacja wokalna – czyli jak szybko uzyskać tzw. Posłuch
Uwaga na komunikację pozawerbalną, czyli „Body language” w praktyce zawodowej
Skuteczne i sprawdzone zasady komunikacji z wymagającym szefem
Pamiętaj: Jesteś prawą ręką szefa, czyli…. To jemu powinno najbardziej zależeć na udanej współpracy z Tobą!
Najpierw dowiedz się, czego oczekuje od Ciebie Twój szef – może nigdy go o to nie zapytałeś!!!
Potem naucz się określać swoje dobre intencje – czyli, co jest Twoim celem w pracy z szefem
Naucz się zawierać kontrakty z przełożonym a potem je razem przestrzegajcie
Visual management – sprawdzona komunikacja w obszarach produkcyjnych – więc, dlaczego nie wprowadzić ją pomiędzy Tobą i Twoim szefem?
Jeśli Twój szef nie zna zasad Zarządzania Sytuacyjnego Blancharda, to – naucz go tego!
Nie przychodź z małpami do szefa – przestrzegaj zasad teorii Onkena
Jak i kiedy kaskadować problem do szefa – ćwiczenia na autentycznych przykładach
Najlepsze techniki i metody wpływu w praktyce zawodowej: na poziomie Ja – Szef
Manipulacja czy perswazja? – to robi wielką różnicę!
Metoda 6 pytań Cycerona – i wszystko staje się prostsze!
Strategie empatycznej i asertywnej rozmowy z szefem
Przykładowe techniki negocjacyjne – ćwiczenia z manualami
Narzędzia „Problem solving” – nie tylko w obszarach produkcyjnych, wykorzystaj je w komunikacji z szefem!
…a kiedy wszystko jest już jasne?
Jak podtrzymać efektywną komunikację z przełożonym
Analiza SWOT
Ocena szkolenia
METODY PROWADZENIA WARSZTATÓW:
Szkolenie prowadzone jest metodami warsztatowymi z wykorzystaniem takich form jak:
- Zasada 20% teoria 80% praktyka
- Gry symulacyjne i fabularyzowane
- Studium przypadku
- Scenki sytuacyjne
- Testy i ankiety psychologiczne
- Prezentacja MM
- Dyskusja moderowana i praca w podzespołach
- Praca na materiale szkoleniowym
- Ćwiczenia z wykorzystaniem materiałów z codziennej pracy uczestników
- Praca z kamerą
Zajęcia prowadzone są w formie warsztatowej MMM (maximum wiedzy, maximum umiejętności, maximum swobodnej wymiany doświadczeń i dobrych przykładów z rynku). Omawiane zagadnienia poparte są prezentacjami multimedialnymi i ćwiczeniami doskonalącymi wybrane umiejętności. Metody wyszczególnione: wykład, grupy zadaniowe, symulacje, odgrywanie ról, case study, buzz, handout, pokazy audiowizualne, testy.
WYKŁADOWCĄ NA SZKOLENIU BĘDZIE:
Trener, Konsultant, Coach wspierający procesy wdrażania koncepcji LEAN Manufacturing w firmach produkcyjnych, a także rozwoju kompetencji menedżerskich kadry kierowniczej średniego i niższego szczebla oraz umiejętności osobistych pracowników w środowisku LEAN. Posiada 17 letnie doświadczenie trenerskie, a od 10 lat jego aktywność koncentruje się na szkoleniach skierowanych do firm produkcyjnych. Jest audytorem w projektach rozwojowych na etapie wdrożeń kontroli i oceny.
Wypracował autorskie rozwiązania i opracował szkolenia mające na celu podniesienie standardów komunikacji w środowisku produkcyjnym, wzrost efektywności zarządzania zespołami dla kierowników, brygadzistów, liderów, mistrzów.
Prowadzi szkolenia wspierające wdrażanie idei LEAN:
- Warsztaty liderskie dla mistrzów, brygadzistów liderów obszarów produkcyjnych.
- Podstawy komunikacji interpersonalnej w środowisku LEAN.
- Zarządzanie zespołem produkcyjnym w środowisku LEAN – warsztaty kierownicze.
- Motywacja do zmian w LEAN.
- 5S Przygotowanie do wdrożenia.
- Pracownicze Programy Pomysłów – jak angażować do innowacyjności?
- Sztuka udzielania instruktarzu wg metodologii TWI.
- Podstawowe narzędzia do rozwiązywania problemów wg LEAN.
- Trening Trenera KAIZEN.
Przeszkolił liderów takich firm jak:
Enersys Sp. z o.o., CNH Holland Sp. z o.o., AMCOR Sp. z o.o., NESTLE Pacyfic SA, MRR Ministerstwo Rozwoju Regionalnego, Cenos SA., Danfoss, Wilbo – Neptun SA., Młyny i Spichlerze Gdańskie Sp. z o.o., ARiMR Agencja Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa, Warkom Sp. z o.o., ENERGA Obsługa Klienta, Lotos Serwis Sp. z o.o., LOTOS Biuro Kontraktacji, Radmor SA., NordGlass, Philips Polska, „Herbapol – Lublin” S. A., Weyerhaeuser Poland Sp. z o.o., Jakob Hatteland Computer” Sp. z o.o., Visscher-Caravelle Poland Sp. z o.o., Frosta Sp. z o.o., SE Bordnetze Polska Sp. z o., AIC S.A. Produkcja wymienników ciepła, Faurecia Wałbrzych Sp. z o.o., Ministerstwo Obrony Narodowej, PFRON o/Gdańsk, Sąd Rejonowy w Gorzowie Wielkopolskim i in.
Artykuł:
Jak pracować z szefem, którego nie lubisz?
Szefowie idealni istnieją. Podobno. Co jeśli Twój należy jednak do gatunku przełożonych jak z koszmaru? Jak się z nim porozumieć nie posuwając się do kłótni, histerycznego płaczu lub rzucania przedmiotami? Tak jak nie ma dwóch takich samych szefów, trudno o jedną dobrą radę na temat budowy relacji z przełożonym. Są jednak wskazówki, które warto stosować, szczególnie wobec trudnych przypadków.
Po pierwsze: Waż słowa
W relacjach z szefem, tak jak w modzie zastosowanie ma zasada „mniej to więcej”. Niezależnie do tego czy Twój szef przypomina tykającą bombę z opóźnionym zapłonem, czy analityka, który zastanawia się nad każdym wypowiedzianym przez Ciebie zdaniem… zawsze zwracaj uwagę na to co mówisz i bardzo uważnie dobieraj słowa. Na spotkania z przełożonym zawsze przychodź przygotowany, starając się wcześniej przewidzieć wszystkie scenariusze według jakich potoczy się rozmowa.
Po drugie: Bądź dyplomatą
Podobno dyplomacja to sztuka mówienia najprzykrzejszych rzeczy w najmilszy sposób. Zasada ta sprawdza się zarówno w polityce, jak i życiu zawodowym. Szczególnie podczas rozmów z trudnym szefem warto o niej pamiętać. Każdy, najtrudniejszy komunikat można przekazać bowiem dyplomatycznie.
Jak mówi francuski dyplomata Maurice Couve de Murville:
Sztuka dyplomacji polega na umiejętności pokrajania tortu w taki sposób, aby każdy uważał, że dostał największy kawałek.
Na gruncie zawodowym oznacza to, że po wspólnym spotkaniu zarówno Ty, jak i Twój szef będziecie uważali się za zwycięzców.
Po trzecie: Zapisuj ustalenia
Jeśli masz do czynienia z szefem, który podważa Twoje zdanie a sam jest zmienny w decyzjach, zabezpiecz wcześniejsze ustalenia. Miej zawsze pod ręką maile, raporty, podsumowania spotkań, wyniki badań i analiz. Wszystko co pozwoli lepiej uargumentować i obronić wasze wcześniejsze decyzje. Z faktami dużo trudniej jest dyskutować.
Po czwarte: Znajdź sposób na odreagowanie
Znalezienie skutecznego sposobu na odreagowanie trudnych relacji z przełożonym jest bardzo ważne. Może to być kick-boxing, bieganie lub pływanie, może być lepienie z gliny lub czytanie książek. Każda aktywność, która pozwoli Ci odreagować ciężki dzień w pracy jest na wagę złota. Wykorzystuj ją.
Źródło: Pracuj.pl