Jak współpracować z wymagającym szefem produkcji?

Warsztaty managerskie dla kierowników, mistrzów, brygadzistów w obszarach produkcyjnych.

To jedno z niewielu szkoleń, które dedykowane jest średniej i niższej kadrze managerskiej w obszarach produkcyjnych na zasadzie odwróconej piramidy.

Zazwyczaj kierownicy, mistrzowie, brygadziści czy liderzy obszarów kierowani są przez swoich szefów na szkolenia rozwojowe, z założeniem, że potrzebują wsparcia w zakresie metod i zasad zarządzania swoimi podwładnymi.

Tymczasem, jak wskazuje moje wieloletnie doświadczenie trenerskie, częstym problemem jest komunikacja w górę – czyli pomiędzy uczestnikami warsztatów a ich przełożonymi.

Kadra wyższego szczebla, nawet przy bardzo dobrych intencjach i doświadczeniu, wpada w różnego rodzaju pułapki typu: „Najlepszy szef świata”. Współpraca z bezpośrednim przełożonym, kierownikiem, dyrektorem, który niechcący utkwił na poziomie nieświadomej niekompetencji bywa okrutnie uciążliwa. Jednak nawet w takiej sytuacji managerowie powinni unikać błędu atrybucji – czyli poszukiwania odpowiedzialności wyłącznie po drugiej stronie.

Efekty zaburzonej na tym poziomie komunikacji:

  • Wysoki poziom stresu – praca pod ciągłą presją
  • Brak zaufania i otwartej komunikacji
  • Niekorzystna atmosfera pracy
  • Konflikty i nieporozumienia wynikające z niepełnej (lub jej braku) komunikacji
  • Spadek autorytetu kierownika, mistrza, brygadzisty w oczach podwładnych
  • Obniżona motywacja i zaangażowanie
  • Spadek zaangażowania w doskonalenie (niskim poziom akcji Kaizen)
  • Ostatecznie: Błędy jakościowe i terminowe, wzrost kosztów, straty (MUDA) w obszarach

Celem szkolenia nie jest:

  • Tworzenie bezzasadnych barier i uprzedzeń pomiędzy kadrą wyższego i niższego szczebla
  • Wskazywania na błędy przełożonych jako jedynego źródła problemu
  • Pogłębienie postaw roszczeniowych i tzw. przerzucanie się odpowiedzialnością
  • Negatywna rywalizacja

Celem szkolenia jest:

  • Efektywna komunikacja na wszystkich poziomach zarządzania
  • Integracja kadry wyższego szczebla z kadrą średniego i niższego szczebla – jeden team managerski
  • Nauka kluczowych kompetencji komunikacyjnych – trening
  • Współpraca poprzez wspólne rozwiązywanie problemów
  • Wzrost samodzielności i odpowiedzialności za własne obszary pracy – zarządzania

Program szkolenia:

Dzień I 8.00 – 16.00

Wstęp, poznajmy się
Sztuka autoprezentacji jako jedna z kluczowych kompetencji asertywnego przełożonego
Zasady realizacji warsztatów – czyli wstęp do zarządzania sytuacyjnego
„Doświadczenie rewolwerowca” – Złote zasady zarządzania w praktyce

Od czego jest szef? – odwrócona piramida w organizacji zarządzania
Rola kierownika, mistrza, brygadzisty w obszarach produkcyjnych
Zadania wynikające z 5 kluczowych ról managerskich
Najtrudniejsze obszary naszej pracy – czyli nad czym powinniśmy pracować?

„Superman” – czyli poszukujemy najlepszego szefa świata
Kluczowe kompetencje „Szefa marzeń”
„Łatwiej zobaczyć źdźbło w oku przełożonego, aniżeli belkę we własnym oku”
Jak unikać błędu atrybucji – zawsze zaczynaj od siebie!

Typowe bariery komunikacyjne na poziomie MY – Nasi przełożeni

Co zrobić gdy szef wymaga cudów?
Jak pracować z szefem, gdy ten nie chce nas wysłuchać?
W jaki sposób dać sobie radę, gdy szef przyjmuje chińską postawę: „Mao, Mao – ciągle za mało”?
Jak współpracować z szefem, który skupia się wyłącznie na celach (wskaźnikach, tabelach, wykresach…) zamiast na ludziach?
Co zrobić, gdy szef jest mało dostępny – jest ciągle zajęty, ma wiecznie odprawy i spotkania…?
Jak pracować, gdy szef kontroluje nas na każdym kroku – brak zaufania?
W jaki sposób zarządzać efektywnie, gdy szef przykłada uwagę tylko do dobrej atmosfery, lekceważąc wyniki pracy – jest mało pewny siebie i niezdecydowany?
Jak pracować, gdy szef jest mało asertywny, labilny i brakuje mu charyzmy?

Przyczyny trudnych zachowań szefa – pierwszy krok do poprawy relacji

Sztuka prawidłowego analizowania problemu
Metaplan – praktyczne narzędzie do analizy przyczyn i poszukiwań rozwiązań problemów
Najczęstsze przyczyny negatywnych zachowań szefa

Chcesz zmienić szefa – zacznij od samego siebie!

Strefa wpływu i strefa troski – czyli przygotowanie do efektywnej pracy z przełożonym
Szef ma cztery kopyta – a Ty?!
Bądź partnerem biznesowym dla Twojego szefa!p
Postawa i nastawienie jako połowa sukcesu w pracy z „Trudnym przełożonym”
„Doświadczenie z lewitującym długopisem” – postawy gracza i ofiary
Skupiaj się na sytuacji a nie na człowieku – atakuj problem a nie szefa!!

Dzień II 8.00 – 16.00

Autorytet kierownika, mistrza, brygadzisty w oczach przełożonego

Źródła i geneza autorytetu – teoria i praktyka
Trzy obszary, w których możesz natychmiast podnieść swój autorytet w oczach szefa i podwładnych
Doświadczenie Milgrama – fakty i mity

Kluczowe kompetencje komunikacyjne – intensywny trening = natychmiastowe, gwarantowane efekty!!!

Doświadczenie Mehrabiana – prawda czy fałsz?
Komunikacja werbalna – słowa mają znaczenie
Komunikacja wokalna – czyli jak szybko uzyskać tzw. Posłuch
Uwaga na komunikację pozawerbalną, czyli „Body language” w praktyce zawodowej

Skuteczne i sprawdzone zasady komunikacji z wymagającym szefem

Pamiętaj: Jesteś prawą ręką szefa, czyli…. To jemu powinno najbardziej zależeć na udanej współpracy z Tobą!
Najpierw dowiedz się, czego oczekuje od Ciebie Twój szef – może nigdy go o to nie zapytałeś!!!
Potem naucz się określać swoje dobre intencje – czyli, co jest Twoim celem w pracy z szefem
Naucz się zawierać kontrakty z przełożonym a potem je razem przestrzegajcie
Visual management – sprawdzona komunikacja w obszarach produkcyjnych – więc, dlaczego nie wprowadzić ją pomiędzy Tobą i Twoim szefem?
Jeśli Twój szef nie zna zasad Zarządzania Sytuacyjnego Blancharda, to – naucz go tego!
Nie przychodź z małpami do szefa – przestrzegaj zasad teorii Onkena
Jak i kiedy kaskadować problem do szefa – ćwiczenia na autentycznych przykładach

Najlepsze techniki i metody wpływu w praktyce zawodowej: na poziomie Ja – Szef

Manipulacja czy perswazja? – to robi wielką różnicę!
Metoda 6 pytań Cycerona – i wszystko staje się prostsze!
Strategie empatycznej i asertywnej rozmowy z szefem
Przykładowe techniki negocjacyjne – ćwiczenia z manualami
Narzędzia „Problem solving” – nie tylko w obszarach produkcyjnych, wykorzystaj je w komunikacji z szefem!

…a kiedy wszystko jest już jasne?

Jak podtrzymać efektywną komunikację z przełożonym
Analiza SWOT
Ocena szkolenia

METODY PROWADZENIA WARSZTATÓW:

Szkolenie prowadzone jest metodami warsztatowymi z wykorzystaniem takich form jak:

  • Zasada 20% teoria 80% praktyka
  • Gry symulacyjne i fabularyzowane
  • Studium przypadku
  • Scenki sytuacyjne
  • Testy i ankiety psychologiczne
  • Prezentacja MM
  • Dyskusja moderowana i praca w podzespołach
  • Praca na materiale szkoleniowym
  • Ćwiczenia z wykorzystaniem materiałów z codziennej pracy uczestników
  • Praca z kamerą

Zajęcia prowadzone są w formie warsztatowej MMM (maximum wiedzy, maximum umiejętności, maximum swobodnej wymiany doświadczeń i dobrych przykładów z rynku). Omawiane zagadnienia poparte są prezentacjami multimedialnymi i ćwiczeniami doskonalącymi wybrane umiejętności. Metody wyszczególnione: wykład, grupy zadaniowe, symulacje, odgrywanie ról, case study, buzz, handout, pokazy audiowizualne, testy.

WYKŁADOWCĄ NA SZKOLENIU BĘDZIE:

Trener, Konsultant, Coach wspierający procesy wdrażania koncepcji LEAN Manufacturing w firmach produkcyjnych, a także rozwoju kompetencji menedżerskich kadry kierowniczej średniego i niższego szczebla oraz umiejętności osobistych pracowników w środowisku LEAN. Posiada 17 letnie doświadczenie trenerskie, a od 10 lat jego aktywność koncentruje się na szkoleniach skierowanych do firm produkcyjnych. Jest audytorem w projektach rozwojowych na etapie wdrożeń kontroli i oceny.

Wypracował autorskie rozwiązania i opracował szkolenia mające na celu podniesienie standardów komunikacji w środowisku produkcyjnym, wzrost efektywności zarządzania zespołami dla kierowników, brygadzistów, liderów, mistrzów.

Prowadzi szkolenia wspierające wdrażanie idei LEAN:

  • Warsztaty liderskie dla mistrzów, brygadzistów liderów obszarów produkcyjnych.
  • Podstawy komunikacji interpersonalnej w środowisku LEAN.
  • Zarządzanie zespołem produkcyjnym w środowisku LEAN – warsztaty kierownicze.
  • Motywacja do zmian w LEAN.
  • 5S Przygotowanie do wdrożenia.
  • Pracownicze Programy Pomysłów – jak angażować do innowacyjności?
  • Sztuka udzielania instruktarzu wg metodologii TWI.
  • Podstawowe narzędzia do rozwiązywania problemów wg LEAN.
  • Trening Trenera KAIZEN.

Przeszkolił liderów takich firm jak:

Enersys Sp. z o.o., CNH Holland Sp. z o.o., AMCOR Sp. z o.o., NESTLE Pacyfic SA, MRR Ministerstwo Rozwoju Regionalnego, Cenos SA., Danfoss, Wilbo – Neptun SA., Młyny i Spichlerze Gdańskie Sp. z o.o., ARiMR Agencja Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa, Warkom Sp. z o.o., ENERGA Obsługa Klienta, Lotos Serwis Sp. z o.o., LOTOS Biuro Kontraktacji, Radmor SA., NordGlass, Philips Polska, „Herbapol – Lublin” S. A., Weyerhaeuser Poland Sp. z o.o., Jakob Hatteland Computer” Sp. z o.o., Visscher-Caravelle Poland Sp. z o.o., Frosta Sp. z o.o., SE Bordnetze Polska Sp. z o., AIC S.A. Produkcja wymienników ciepła, Faurecia Wałbrzych Sp. z o.o., Ministerstwo Obrony Narodowej, PFRON o/Gdańsk, Sąd Rejonowy w Gorzowie Wielkopolskim i in.

Artykuł:

Jak pracować z szefem, którego nie lubisz?

Szefowie idealni istnieją. Podobno. Co jeśli Twój należy jednak do gatunku przełożonych jak z koszmaru? Jak się z nim porozumieć nie posuwając się do kłótni, histerycznego płaczu lub rzucania przedmiotami? Tak jak nie ma dwóch takich samych szefów, trudno o jedną dobrą radę na temat budowy relacji z przełożonym. Są jednak wskazówki, które warto stosować, szczególnie wobec trudnych przypadków.

Po pierwsze: Waż słowa

W relacjach z szefem, tak jak w modzie zastosowanie ma zasada „mniej to więcej”. Niezależnie do tego czy Twój szef przypomina tykającą bombę z opóźnionym zapłonem, czy analityka, który zastanawia się nad każdym wypowiedzianym przez Ciebie zdaniem… zawsze zwracaj uwagę na to co mówisz i bardzo uważnie dobieraj słowa. Na spotkania z przełożonym zawsze przychodź przygotowany, starając się wcześniej przewidzieć wszystkie scenariusze według jakich potoczy się rozmowa.

Po drugie: Bądź dyplomatą

Podobno dyplomacja to sztuka mówienia najprzykrzejszych rzeczy w najmilszy sposób. Zasada ta sprawdza się zarówno w polityce, jak i życiu zawodowym. Szczególnie podczas rozmów z trudnym szefem warto o niej pamiętać. Każdy, najtrudniejszy komunikat można przekazać bowiem dyplomatycznie.

Jak mówi francuski dyplomata Maurice Couve de Murville:

Sztuka dyplomacji polega na umiejętności pokrajania tortu w taki sposób, aby każdy uważał, że dostał największy kawałek.

Na gruncie zawodowym oznacza to, że po wspólnym spotkaniu zarówno Ty, jak i Twój szef będziecie uważali się za zwycięzców.

Po trzecie: Zapisuj ustalenia

Jeśli masz do czynienia z szefem, który podważa Twoje zdanie a sam jest zmienny w decyzjach, zabezpiecz wcześniejsze ustalenia. Miej zawsze pod ręką maile, raporty, podsumowania spotkań, wyniki badań i analiz. Wszystko co pozwoli lepiej uargumentować i obronić wasze wcześniejsze decyzje. Z faktami dużo trudniej jest dyskutować.

 

Po czwarte: Znajdź sposób na odreagowanie

Znalezienie skutecznego sposobu na odreagowanie trudnych relacji z przełożonym jest bardzo ważne. Może to być kick-boxing, bieganie lub pływanie, może być lepienie z gliny lub czytanie książek. Każda aktywność, która pozwoli Ci odreagować ciężki dzień w pracy jest na wagę złota. Wykorzystuj ją.

Źródło: Pracuj.pl

Autor Tekstu

Administrator JJ

Data Wydania

01/26/2021

Może ci się także spodobać…