Asertywność w środowisku produkcyjnym

„Asertywność w środowisku produkcyjnym” – warsztaty szkoleniowe dla liderów i specjalistów

Cele szkolenia

W okresie tzw „rynku pracownika”, gdzie coraz trudniej pozyskać nowe ręce do pracy oraz utrzymać specjalistów i liderów, kluczowe staja się kompetencje managerskie, które pozwalają na budowanie relacji opartych na zaufaniu i prawidłowej komunikacji. Szkolenie ma na celu pokazanie, że asertywność to zdecydowanie coś więcej, niż tylko mówienie „nie” – co zwłaszcza w środowisku produkcyjnym byłoby zaprzeczeniem idei ciągłego doskonalenia i rozwoju wg idei Kaizen. W wielu sytuacjach powiedzenie „tak” jest równie trudne i ryzykowne oraz może rodzić fatalne skutki. Poddanie się np, presji wzrostu wynagrodzeń dla pracowników liniowych może ostatecznie doprowadzić do obalenia ekonomicznego sensu istnienia przedsiębiorstwa. W obliczu takich zagrożeń proponujemy szkolenie skierowane głownie do średniej i niższej kadry kierowniczej w firmie. Ze względu na ich najliczniejszą reprezentację w hierarchii firmy, uważamy że to właśnie ich kompetencje – lub ich brak – mogą zdecydować o elastyczności, płynności i ostatecznie o losach przedsiębiorstwa na coraz bardziej konkurencyjnym rynku.

W trakcie warsztatów uczestnicy nauczą się, jak bez konfliktów wyrażać własne opinie i ich bronić nie zakłócając relacji. Nauczą się jak postępować w obliczu narastającej presji ze strony pracodawcy oraz  postaw roszczeniowych i prób manipulacji po stronie podwładnych i współpracowników. Poznają także sposoby na konsekwentne egzekwowanie zadań, przyjmowanie i przekazywanie informacji zwrotnej oraz radzenia sobie z trudnymi współpracownikami, podwładnymi czy przełożonymi.

Cele szczegółowe:

  • Rozwój umiejętności budowania własnego autorytetu i pozycji specjalisty i lidera w zespole produkcyjnym
  • Kształcenie umiejętności utrzymywania asertywnych relacji z podwładnymi, z innymi liderami oraz z przełożonymi
  • Poznanie technik skutecznego argumentowania w sytuacjach kontrowersyjnych w środowisku produkcyjnym
  • Poznanie technik radzenia sobie z niepokojem i z niechęcią pracowników w sytuacjach kryzysowych lub w okresie wdrażania zmian
  • Poznanie technik radzenia sobie w sytuacjach próby podważania autorytetu specjalisty i lidera
  • Rozwój umiejętności odpierania niekonstruktywnych zarzutów w stosunku do liderów i specjalistów
  • Rozwój umiejętności radzenia sobie z oporem pracowników wobec zmian np. w zakresie zmiany standardów pracy, przepisów i regulaminów czy też w czasie wdrażania nowych narzędzi zarządzania, rozwiązywania problemów, doskonalenia itp..
  • Kształtowanie postaw i umiejętności w zakresie własnej konsekwencji i egzekwowania np: dyscypliny w pracy, przestrzegania standardów i terminowości, realizacji delegowanych zadań, współpracy pomiędzy działami i zmianami itp..

Profil uczestnika

Szkolenie jest adresowane do specjalistów i liderów produkcji, którzy chcą zadbać o siebie w relacjach z podwładnymi, z współpracownikami i z przełożonymi. Podczas zajęć położony zostanie nacisk na kształcenie asertywnej postawy  oraz konkretnych techniki asertywnej komunikacji.

 

Korzyści dla uczestników

Podczas szkolenia uczestnicy:

  • Nauczą się odróżniać zachowania asertywne od innych postaw.
  • Kształcić będą pozytywny stosunek do siebie samego, podniosą własne poczucie wartości i wpływu w środowisku zawodowym
  • Posiądą umiejętność stosowania asertywnych komunikatów werbalnych i pozawerbalnych
  • Nauczą się konstruktywnego wyrażania pozytywnej oceny pracy, krytyki oraz odmowy.
  • Będą ćwiczyć asertywne zachowania w trudnych dla nich sytuacjach interpersonalnych np., atak, obrażanie, krytyka, negatywna ocena, przerzucanie odpowiedzialności, obwinianie.

Czas trwania

16 godzin dydaktycznych – 2 dni

Program szkolenia

Dzień I 8.00 – 16.00

  1. Poznajmy się – zasady realizacji szkolenia jako narzędzie pracy asertywnego lidera
  • Przedstawienie prowadzącego i uczestników
  • „Test rewolwerowca” – percepcja i motywacja na szkoleniu – wnioski do dalszej pracy lidera i specjalisty
  • Kontrakt na szkoleniu – pisemne i ustne umowy w środowisku produkcyjnym – narzędzia pracy asertywnego lidera
  • Pre test wiedzy
  • Najtrudniejsze sytuacje w pracy lidera i specjalisty – czyli nad czym powinniśmy pracować
  1. Rola lidera i specjalisty w środowisku produkcyjnym Sitech
  • Role i zadania liderów i specjalistów
  • Kluczowe kompetencje idealnego lidera i specjalisty
  • Trzy obszary kompetencji, które kształtują pozycję lidera i specjalisty w zespole i w firmie
  • „Najwyższa konstrukcja” zadanie symulacyjne – jak budować wizerunek asertywnego lidera z autorytetem
  1. Autorytet lidera i specjalisty – podstawą efektywności zarządzania i współpracy z zespołem
  • Czym jest autorytet?
  • Źródła autorytetu w środowisku produkcyjnym
  • Trzy obszary budowania autorytetu lidera
  • Jak budować autorytet w obszarze charyzmy i komunikacji
  • Doświadczenie Milgrama – wnioski dla liderów i specjalistów
  1. Komunikacja interpersonalna – jak budować autorytet lidera i specjalisty
  • Badanie Mehrabiana: Komunikacja werbalna czy niewerbalna?
  • Uwaga na komunikację niewerbalną
  • Komunikacja werbalna – co mówić a czego nie mówić – „Parzydła i wabiki” w komunikacji z podwładnymi
  1. Czym jest, a czym nie jest asertywność i empatia w środowisku produkcyjnym?
    • Nasza definicja asertywności
    • Zachowania agresywne, manipulacyjne, ulegle, asertywne – czym się charakteryzują, dlaczego tak się zachowujemy? Kiedy nie powinniśmy zachowywać się asertywnie w pracy?
    • Po co nam asertywność?
    • Korzyści oraz ryzyko asertywności
  2. Asertywność czy empatia w pracy lidera i specjalisty
  • Nasza definicja empatii w środowisku produkcyjnym
  • „Szef z ludzką twarzą” czyli kiedy i dlaczego warto być empatycznym
  • Typowe zwroty i wyrażenia empatycznego lidera
  • Techniki wpływu i perswazji oparte na empatii
  1. Autodiagnoza umiejętności asertywnych:
    • Test – mapa asertywności,
    • Inteligencja emocjonalna Lidera – doświadczenie na forum
    • Zadanie „Asertywna droga wojownika” – jak przekazywać mało popularne informacje i decyzje: praca w nadgodzinach, zmiana standardu pracy, przejście na inny obszar, dodatkowa praca itp
  2. Poczucie własnej wartości i mocna samoocena jako podstawa do zachowań asertywnych?
    • Współczynnik efektywności lidera – czyli twoje poczucie wartości i siła wpływu
    • 6 praw asertywności – jak je stosować w pracy?
    • Jak pracować nad poczuciem własnej wartości – autoafirmacje, zdania proasertywne, monolog wewnętrzny,

Dzień II  8.00 – 16.00

  1. Asertywne wyrażanie uczuć, opinii, myśli w kontaktach zawodowych:
    • Komunikaty „JA”,
    • Język opinii-oceny,
    • Technika FUKO,
    • Konstruktywna Kanapka Krytyki
    • Wyrażanie i przyjmowanie oceny pozytywnej i negatywnej, (pochwała i nagana)
  2. Reakcja na krytykę – uzasadnioną i nieuzasadnioną:
    • Jakie emocje wywołuje w nas krytyka?
    • Jak reagować na różne rodzaje krytyki?
    • „Bank” odpowiedzi na krytyczne oceny i opinie ze strony podwładnych i przełożonych.
  3. Stawianie granic w relacjach w środowisku produkcyjnym
  • Stawianie granic jako Twoje prawo i obowiązek
  • Sytuacje, w których stawiamy granice
  • Lider, specjalista jako szef, kolega czy partner w pracy?
  • Jak się zachować gdy współpracownicy spoufalają się i wykorzystują dobre relacje w pracy z liderem i specjalistą
  • „Do trzech razy sztuka” – technika stawiania granic w pracy asertywnego lidera – ćwiczenia
  • Wybrane techniki negocjacyjne jako narzędzia pracy lidera i specjalisty

– Zdarta płyta, zamiana oceny na opinię, częściowa zgoda, hipotetyczna zgoda,,, itp.. – ćwiczenia na forum

  1. Jak postępować asertywnie w sytuacjach konfliktowych?
    • Test Thomasa i Kilmanna,
    • Zadanie symulacyjne „Balon i Bambuko” – autodiagnoza stylów rozwiązywania konfliktów.
    • Jak zbudować „złoty most” w problemowym podejściu do konfliktów?
    • „Ja jestem OK, Ty jesteś OK” – szacunek dla innych i próba zrozumienia drugiej osoby, jako element asertywnej postawy i umiejętności.
  2. Jak nie pozwolić na manipulację i szantaż ze strony podwładnych, współpracowników lub szefa
  • Analiza transakcyjna Bernea
  • Jakie role przyjmujemy w pracy z podwładnymi
  • „Najlepszy szef świata” – gorzki żart czy rzeczywistość
  • Jak nie manipulować i nie dać manipulować sobą – technika odkrywania manipulacji
  • Ćwiczenia na przykładach z waszych obszarów

– Wezmę urlop na żądania, pójdę na L4…

– Jak się nie podoba to pójdę do konkurencji, zwolnię się, mam już robotę za granicą..

– Co mi możesz zrobić?

– Za takie pieniądze to guzik mogę włączyć i wyłączyć

– Jesteś liderem więc radź sobie

– Jak ci się nie podoba to wracaj na stanowisko zwykłego operatora…

– Jesteś liderem więc to twoja wina..

  1. Najtrudniejsze sytuacje w pracy lidera i specjalisty – ćwiczenia
  • Jak egzekwować dyscyplinę pracy, BHP, procedury i przepisy..
  • Jak reagować na próby podważania autorytetu lidera i specjalisty
  • Odmowa realizacja zadania
  • Konflikt w pracy – geneza i sprawdzone metody rozwiązywania konfliktów
  1. Asertywność w środowisku produkcyjnym – podsumowanie
  • Najważniejsze wnioski
  • Ankiety oceny
  • Pos test
  • Asertywność i mój plan rozwoju.

Formy i metody szkoleniowe

  • 70% warsztaty 30% teoria
  • Gry i zadania symulacyjne i fabularyzowane
  • Ćwiczenia w podzespołach
  • Testy i zadania,
  • Praca na materiale szkoleniowym
  • Manuale – proste fiszki, tzw niezbędniki w pracy

    Autor Tekstu

    Administrator JJ

    Data Wydania

    10/30/2017

    Może ci się także spodobać…