Komunikacja i współpraca szkolenie

Efektywna komunikacja – podstawą wszelkich działań zawodowych pracowników Twojej firmy

Dlaczego prawidłowa komunikacja jest ważna?:

1. Pracownicy muszą przekazywać efektywnie informacje, aby nawiązać wzajemne stosunki, w przeciwnym razie będą narażeni na stres, poczucie alienacji, rozczarowanie i odrzucenie przez innych.
2. Nabywanie wiedzy od innych współpracowników i przełożonych oraz uczenie się w oparciu o cudze doświadczenia ma znaczący wpływ na osiąganie sukcesów własnych.
3. Umiejętności efektywnego komunikowania się w otoczeniu zawodowym pomagają w budowaniu kontaktów w atmosferze zaufania, otwartości i szacunku dla innych oraz siebie samego.
4. Poznanie podstawowych technik komunikacji pozwala na obronę siebie w sytuacjach trudnych oraz radzenie sobie z atakiem, krytyką i odrzuceniem w kontaktach wewnątrz i na zewnątrz firmy.

f41Cele szkolenia:

Celem szkolenia jest zdobycie przez uczestników podstawowej wiedzy na temat nowoczesnych technik i metod skutecznej komunikacji w codziennej działalności zawodowej, w kontaktach ze współpracownikami jak też w procesie obsługi klienta. W ramach szkolenia uczestnik pozna skuteczne formy komunikowania się, czyli nawiązywania kontaktu z klientem, współpracownikiem, zwierzchnikiem, podwładnym..

Celem szkolenia jest:

• Poznanie zasad obowiązujących w komunikacji społecznej
• Poznanie swoich mocnych i słabych stron w zakresie komunikowania się
• Opracowanie sposobów poprawy efektywnego komunikowania się
• Promocja asertywności w kontaktach zawodowych i prywatnych
• Wykorzystanie umiejętności komunikacji interpersonalnej w negocjacjach z klientem, współpracownikiem, przełożonym…
• Radzenie sobie w rozmowach z tzw. „Trudnym rozmówcą”

Grupa docelowa

Szkolenie przeznaczony jest dla osób, które w działalności zawodowej komunikują się zarówno z partnerami wewnętrznymi jak też zewnętrznymi. Zajmują się prezentacją i wdrożeniami projektów, obsługą klientów, sprzedażą, prezentacją produktów i/lub usług. Szkolenie przeznaczone jest zarówno dla kadry zarządzającej średniego szczebla jak też szeregowych pracowników firmy.

f41Przygotowanie do szkolenia:

Aby zrealizować szkolenie osiągając jak największe efekty proponujemy następujące działania:
Krok 1.
Spotkanie z osobami odpowiedzialnymi za organizację szkolenie celem zebrania jak najwięcej informacji na temat: oczekiwanych efektów szkolenia, profilu grupy potencjalnych uczestników szkolenia, (dotychczasowych doświadczeń szkoleniowych, zakresu podstawowych kompetencji zawodowych grupy, zakres podstawowych obowiązków, wykształcenia.. oczekiwań, co do organizacji szkolenia;
Krok 2.
Spotkanie z najbardziej reprezentatywnymi w grupie uczestnikami szkolenia – forma wywiadu i ankiety (pracownicy i przełożeni)
Krok 3.
Opracowanie szczegółowej ankiety skierowanej do wszystkich uczestników szkolenia (specyfika pracy, branży, produktów, usługi, podstawowe obowiązki, problemy, itp..)
Krok 4.
Zebranie i opracowanie informacji od wszystkich uczestników szkolenia w formie wypełnionych ankiet
Krok 5.
Opracowanie szczegółowego programu szkolenia wraz z formami i metodami realizacji zajęć oraz warunków organizacyjnych (terminy, miejsce itp..) i akceptacja przez zleceniodawcę, oraz tzw. Test wiedzy (Test pomocny przy ocenie efektywności szkolenia)
Krok 6.
Wysłanie do uczestników szkolenia wstępnych materiałów szkoleniowych w postaci ankiet, zestawu zadań przedszkoleniowych, zestawu pytań)

Co po tym szkoleniu uczestnicy będą potrafili?:

• Uczestnicy szkolenia będą potrafili obserwować i analizować komunikaty werbalne i pozawerbalne partnera rozmowy
• Uczestnicy szkolenia będą potrafili zadawać efektywne pytania: Współpracownikom, Przełożonym, Klientom,.. diagnozując ich potrzeby bez naruszania ich godności i prawa do odmiennego zdania;
• Uczestnicy będą potrafili aktywnie słuchać partnera rozmowy dając mu poczucie ważności i pełnego zaangażowania w rozmowie;
• Uczestnicy będą potrafili przygotować się do trudnych rozmów przyjmując odpowiednią postawę i technikę rozmowy pomagającą w przekonywaniu innych do swoich racji, produktów, usługi itd;
• Uczestnicy będą potrafili udzielić podwładnemu (współpracownikowi, klientowi) konstruktywnej informacji zwrotnej na temat wykonania zadania, usługi…
• Uczestnicy szkolenia będą odważniejsi i pewni siebie oraz swoich umiejętności w rozmowach z trudnym partnerem, kluczowym klientem, wymagającym przełożonym itd.
• Uczestnicy szkolenia będą potrafili efektywnie współpracować w zespołach poprzez precyzję komunikatu, umiejętność dzielenia się doświadczeniem (informacje zwrotną)
• Uczestnicy szkolenia będą potrafili unikać sytuacji konfliktowych powstałych na bazie błędnej komunikacji, niespójności przekazu werbalnego z niewerbalnym..

f41W ramach szkolenia zostaną rozwinięte kompetencje:

Program jak też metodyka realizacji szkolenia zakłada pracę nad zmianą:
• Postaw
• Wiedzy
• Umiejętności
• Narzędzi
Bez prawidłowej komunikacji w zasadzie wszelkie działania zawodowe i pozazawodowe ulegają degradacji i są narażone na niepowodzenia. Szkolenie z zakresu komunikacji interpersonalnej w znacznym stopniu wpływa na poziom każdej z przedstawionych poniżej kompetencji.

ZNAJOMOŚĆ SIEBIE (KNOW YOURSELF)
Znajomość siebie jest zdolnością do dokładnego zidentyfikowania i zrozumienia swoich silnych stron i obszarów do rozwoju, do rozumienia ich znaczenia dla własnej skuteczności w organizacji i uwzględnienia ich przy optymalizacji własnych osiągnięć.
ODWAGA (COURAGE)
Odwaga wiąże się z wiarą we własne umiejętności i osądy. Pozwala ona podejmować decyzje lub dokonywać wyborów z dokładnym oszacowaniem i pełną świadomością ponoszonego ryzyka i własnej odpowiedzialności.
AKTYWNA WSPÓŁPRACA (PROACTIVE COOPERATION)
Aktywna współpraca oznacza działanie razem z innymi pracownikami i wykazywanie zaangażowania w osiąganie celów grupowych, rozumienie potrzeb i celów innych osób, a także, w razie potrzeby, dostosowanie do nich własnych poglądów i zachowania. Może się wiązać z poświęceniem własnych celów na rzecz osiągnięcia celów grupowych.
WPŁYW / PRZEKONYWANIE INNYCH (IMPACT / CONVINCE OTHERS)
Umiejętność przekonywania innych, bezpośrednio lub przy pomocy właściwych osób trzecich, w celu przekonania ich i zaangażowania w realizację koncepcji, projektów lub działań będących w interesie firmy.

f41Metody i formy szkoleniowe:

W ramach realizowanych zajęć wykorzystywane są następujące formy i metody nauczania:
• Zasada 70/30 (Zajęcia praktyczne/Zajęcia teoretyczne)
• Zasada „Bez barier” – jak najmniej barier fizycznych i psychologicznych (bez oceny personalnej, bez stołów i przyborów biurowych…)
• Forma analizy i syntezy problemu – metoda „Lejka” i „Diamentu”
• Forma zabawowa – gry i zabawy symulacyjne (Np. „Konstrukcja w ciemnościach” – budowa konstrukcji przy zawiązanych oczach, Budowla z zapałek – bez komunikacji werbalnej, „Postrzeganie” – zmiany w otoczeniu, „Zapamiętaj szczegóły” – zapamiętywanie elementów komunikatu, „Jan i Marysia” – umiejętność zadawania trafnych pytań, „Pojedynek na pytania” – umiejętność zadawania pytań, „Wywiad w TV” – umiejętność pytania i słuchania, „Jaki to klient?” – Umiejętność rozmowy z klientem typu…? Itd.)
• Forma wykładu z prezentacją multimedialną
• Forma rozmowy moderowanej i dyskusji plenarnej
• Forma warsztatów w grupach i podzespołach
• Metoda „Studium przypadku” – scenki z życia zawodowego
• Metoda testów i ankiet kompetencji (Np. Profil komunikacji, styl komunikacji, umiejętność słuchania, mówienia, test asertywności, test komunikacji , ankieta samooceny..)
• Metoda „Gorące krzesło”
• Metoda autoprezentacji (Umiejętność efektywnego komunikowania, precyzja komunikatu werbalnego, mowa ciała…)
• Metoda 4 x Jak? (Jak to robisz? Jak chciałbyś to robić? Jak można to robić? Jak to zrobisz?) – Bezpośrednie rozmowy z prowadzącym i /lub partnerem
• Sesje nagrań – zajęcia z kamerą (tylko do użytku uczestników szkolenia!)
• Metoda reality work ( np. rozmowy telefoniczne na głośnomówiącym aparacie…)

f41Metody oceny efektywności szkolenia:

• Ankieta oceny szkolenia wypełniana przez uczestników na zakończenie szkolenia, oraz 3 miesiące po zakończeniu szkolenia
• Test wiedzy wypełniany przez uczestników szkolenia przed szkoleniem oraz w ciągu jednego tygodnia po zakończeniu szkolenia
• Wstępny raport po szkoleniu dla zleceniodawcy
• Ankieta oceny efektywności szkolenia w działalności zawodowej wypełniana przez przełożonych uczestników szkolenia – 3 miesiące po szkoleniu
• Raport końcowy zawierający wszelkie załączniki i podsumowania statystyczne i opisowe oceny – max miesiąc po dostarczeniu wszelkich załączników jw.

f41

Przykładowy program szkolenia

Dzień I (9.00 – 17.00)

  •  Definicja i Model komunikacji, Bariery w komunikacji
  •  Postawa i umiejętności osoby komunikatywne
  • Pozytywne nastawienie – filary poprawnej komunikacj
  • Płaszczyzny komunikacji międzyludzkiej
  • Komunikacja werbaln
  • Komunikacja wokalna
  •  Komunikacja niewerbalna
  •  Aktywne słuchanie – podstawowe zasady
  •  Aktywne słuchanie – techniki aktywnego słuchania (odzwierciedlanie, parafraza, …)
  •  Umiejętność zwięzłego wypowiadania się
  •  Umiejętność zadawania trafnych pyta
  • Sztuka parafrazy i oddania pytani
  • Rozmowa z pracownikiem, współpracownikiem, przełożonym i
  • klientem – sztuka przekonywania

Dzień II (9.00 – 17.00)

  • Komunikacja interpersonalna a cechy osobowościowe, znajomość siebie i innych
  • “Czytanie” mowy ciała rozmówcy – pierwsze wrażenie, sygnały pozytywne i negatywne,..
  •  Spójność komunikatu werbalnego i niewerbalneg
  • Asertywność i empatia w komunikacji na codzień
  •  Umiejętność odmawiania, odwaga i pewność siebi
  • Umiejętność przekazywania oraz przyjmowania konstruktywnej krytyki
  •  Przekazywanie niepopularnych decyzji i złych informacji
  •  Efektywna komunikacja w pracy zespoł
  • Komunikacja pisemna
  •  Komunikacja w rozmowie telefonicznej
  •  Jak rozwijać umiejętności komunikacji interpersonalnej?

Działania po szkoleniu:

• Instrukcje dalszego postępowania dla przełożonych w stosunku do uczestników szkolenia celem ugruntowania pozytywnych zmian jako efekt szkolenia
• Bezpośredni kontakt mailowy trenera prowadzącego szkolenie z osobami z działu szkoleń i/lub z tzw. trenerem wewnętrznym w firmie
• Indywidualne konsultacje dla uczestników szkolenia – Określone dodatkową umową
• Coaching trenera w miejscu pracy uczestników szkolenia – Określone dodatkową umową

Zapraszamy

Zapytaj o szkolenie

Korzyści dla uczestników

  • Zrozumienie najnowszych zmian w Kodeksie Pracy dotyczących czasu pracy.
  • Nabycie praktycznej wiedzy w zakresie tworzenia i modyfikacji grafików pracy.
  • Umiejętność prawidłowej ewidencji czasu pracy, w tym pracy zdalnej.
  • Poznanie najczęstszych błędów w rozliczaniu czasu pracy i sposobów ich unikania.
  • Skuteczne radzenie sobie z trudnymi sytuacjami związanymi z czasem pracy.

Korzyści dla firmy

  • Zwiększenie zgodności z obowiązującym prawem pracy.
  • Poprawa efektywności zarządzania czasem pracy w firmie.
  • Minimalizacja ryzyka popełnienia błędów w rozliczaniu czasu pracy.
  • Podniesienie kompetencji pracowników w zakresie zasad pracy zdalnej i elastycznego czasu pracy.
  • Zwiększenie zaufania pracowników poprzez zapewnienie zgodności z prawem pracy.

Dzień I 9.00 – 16.00 

  1. Rozumienie czasu pracy
    • Definicja czasu pracy i kalkulacja zgodnie z aktualnymi przepisami prawnymi.
    • Ocena rejestracji czasu pracy przez system RCP z uwzględnieniem specyfiki branżowej.
    • Interpretacja czasu pracy w kontekście podróży służbowych i pracy zdalnej.
    • Zasady zaliczania szkoleń podnoszących kwalifikacje do czasu pracy od 2023 roku.
  2. Podstawowe pojęcia w rozliczaniu czasu pracy
    • Różnice między normą czasu pracy a wymiarem czasu pracy w aktualnym kontekście prawnym.
    • Zrozumienie systemów czasu pracy a rozkładu czasu pracy w zróżnicowanych środowiskach pracy.
    • Liczenie doby, tygodnia i okresu rozliczeniowego zgodnie z aktualnymi przepisami Kodeksu Pracy.
    • Zapewnienie pracownikowi odpowiedniego odpoczynku dobowego i tygodniowego, uwzględniając najnowsze regulacje.
  3. Systemy czasu pracy – dobre praktyki
    • Analiza różnych systemów czasu pracy, takich jak stały, zmianowy, elastyczny, czy zadaniowy.
    • Ocena korzyści i wad poszczególnych systemów czasu pracy w kontekście efektywności i zadowolenia pracowników.
    • Implementacja odpowiedniego systemu czasu pracy zgodnie z potrzebami i charakterem działalności firmy.
  4. Zasady rejestracji czasu pracy – XXI wiek
    • Metody potwierdzania obecności w pracy w oparciu o nowoczesne technologie.
    • Różnice między tradycyjną listą obecności a elektroniczną ewidencją czasu pracy.
    • Zgodność z przepisami prawnymi dotyczącymi rejestracji czasu pracy w 2024 roku.
  5. Praca w Godzinach Nadliczbowych
    • Zasady zlecania pracy w godzinach nadliczbowych zgodnie z obowiązującym prawem.
    • Sytuacje, w których pracownikowi przysługuje prawo do odmowy pracy w nadgodzinach.
    • Limity nadgodzin w skali miesiąca i roku oraz sposób ich rozliczania zgodnie z aktualnymi regulacjami.
  6. Uprawnienia związane z rodzicielstwem a planowanie czasu pracy
    • Ocena wpływu nowych uprawnień związanych z rodzicielstwem na organizację czasu pracy.
    • Analiza możliwości pracy w godzinach nadliczbowych dla osób korzystających z urlopów rodzicielskich.
    • Dopasowanie harmonogramów czasu pracy do potrzeb pracowników z uwzględnieniem ich obowiązków rodzicielskich.
  7. Harmonogramowanie czasu pracy
    • Zasady układania harmonogramów czasu pracy zgodnie z aktualnymi przepisami prawa pracy.
    • Uwzględnienie preferencji pracowników oraz wymagań działalności przedsiębiorstwa.
    • Optymalizacja harmonogramów pracy w celu zapewnienia równowagi między efektywnością a zdrowiem psychicznym pracowników.

Dzień II 9.00 – 16.00

  1. Planowanie czasu pracy w różnych systemach
    • Przystosowanie planowania czasu pracy do różnych systemów, takich jak stały, zmianowy czy elastyczny.
    • Wybór odpowiedniego systemu w zależności od potrzeb firmy oraz preferencji pracowników.
    • Zarządzanie czasem pracy w kontekście dynamicznych zmian na rynku pracy.
  2. Rozliczanie nadgodzin
    • Metody podziału nadgodzin na dobowe i średniotygodniowe zgodnie z obowiązującymi przepisami prawnymi.
    • Rozliczanie nadgodzin w różnych systemach czasu pracy, uwzględniając ich specyfikę.
    • Praktyczne aspekty rozliczania nadgodzin przy pracy w nadgodzinach, zadaniowym czasie pracy oraz w przypadku niepełnoetatowych pracowników.
  3. Rekompensowanie nadgodzin czasem wolnym
  • Prawidłowa rekompensata pracy w dni wolne od pracy
    • Zasady rekompensaty za pracę w dni wolne od pracy, uwzględniające obowiązujące regulacje.
    • Formy rekompensaty za pracę w dni wolne od pracy, takie jak dodatkowa płatność czy dodatkowy dzień wolny.
    • Rozliczanie pracy w dni wolne od pracy w przypadku pracowników niepełnoetatowych zgodnie z obowiązującymi przepisami.
  1. Warsztaty praktyczne, czyli jak wdrożyć system w naszej firmie
    • Praktyczne rozliczanie nadgodzin w różnych systemach czasu pracy.
    • Rozliczanie nadgodzin w przypadku zadaniowego czasu pracy oraz pracy w nadgodzinach.
    • Rozliczanie nadgodzin w dłuższych okresach rozliczeniowych i przy pracy niepełnoetatowych.
  2. Rozliczanie czasu pracy niepełnoetatowych pracowników
  • Zasady wynagradzania godzin ponadwymiarowych dla pracowników zatrudnionych w niepełnym wymiarze czasu pracy, uwzględniające przepisy dotyczące nadgodzin.
  • Analiza możliwości powstania nadgodzin w przypadku pracy niepełnoetatowej oraz ich rozliczanie zgodnie z obowiązującymi przepisami.
  • Zrozumienie możliwości rekompensaty czasu pracy w soboty dla pracowników zatrudnionych w niepełnym wymiarze czasu pracy i dostosowanie polityki wynagrodzeń do aktualnych regulacji prawnych.
  1. Rozliczanie czasu pracy pracowników niepełnosprawnych
  • Zrozumienie specyfiki czasu pracy pracowników niepełnosprawnych i dostosowanie do nich polityki czasu pracy.
  • Ocena możliwości pracy w godzinach nadliczbowych dla pracowników niepełnosprawnych z uwzględnieniem przepisów dotyczących ochrony zdrowia.
  • Dostosowanie harmonogramów pracy dla pracowników niepełnosprawnych w celu zapewnienia odpowiedniego wsparcia i uwzględnienia indywidualnych potrzeb.
  1. Rozliczanie czasu pracy kadry kierowniczej
  • Ocena specyfiki czasu pracy kadry kierowniczej w kontekście elastyczności godzinowej i odpowiedzialności za wyniki.
  • Analiza możliwości związanych z pracą zdalną oraz dostosowanie polityki czasu pracy do potrzeb kadry kierowniczej.
  • Rozważenie dodatkowych środków kontroli i monitorowania czasu pracy dla kadry kierowniczej z uwzględnieniem regulacji dotyczących ochrony danych osobowych.

Podsumowanie

W dzisiejszym środowisku biznesowym zrozumienie i prawidłowe rozliczanie czasu pracy jest kluczowe dla sukcesu firmy. Nasze szkolenie zapewnia uczestnikom nie tylko wiedzę teoretyczną, ale również praktyczne narzędzia i strategie umożliwiające skuteczne zarządzanie czasem pracy w 2024 roku. Dzięki naszemu szkoleniu uczestnicy będą przygotowani do wyzwań związanych z nowymi przepisami prawa pracy i zdolni do skutecznego radzenia sobie z różnorodnymi sytuacjami związanymi z czasem pracy.

 

Może ci się także spodobać…