Autorytet mistrza, brygadzisty, lidera obszaru szkolenie
„Jak budować autorytet mistrza, brygadzisty – lidera obszaru”
Warsztaty dla mistrzów, brygadzistów, liderów w firmie produkcyjnej
Brygadzista rzadko kiedy od razu zaczyna efektywnie kierować zespołem. Zwykle na początku przeszkadza mu w tym brak doświadczenia i umiejętności w pracy z podwładnymi. Satysfakcja i radość po otrzymaniu awansu na stanowisko brygadzisty mogą zostać zmącone przez dawkę stresu wynikającego z obawy przed nowymi obowiązkami, wśród nich – zarządzanie zespołem kolegów i koleżanek. Podobnie może stać się, gdy wchodzimy jako zarządzający do zupełnie nowego zespołu: ludzi, którzy znają się i pracują razem od lat. Aby nowe zależności czy praca stały się źródłem satysfakcji (nie frustracji), warto zastanowić się nad zbudowaniem odpowiedniej relacji z podwładnymi. Relacji opartej na autorytecie – formalnym i nieformalnym.
„Jeśli Twoi ludzie przestali do Ciebie przychodzić, to jest źle. Bo albo się Ciebie boją, albo uważają, że to strata czasu.”
Colin Powell
Cele główne:
Celem jest nauczenie uczestników przejmowania silnego i skutecznego wpływu nad podwładnymi i współpracownikami, w procesie tworzenia wizerunku brygadzisty z autorytetem. Uczestnicy nauczą się jak być brygadzistą – liderem z krwi i kości, a nie osobą wydającą „rozkazy i rozporządzenia”. Cel osiągniemy poprzez szereg ćwiczeń, rozwijających i wzmacniających te cechy osobowości, które związane są z przywództwem i budowaniem postawy liderskiej brygadzistów.
Cele szczegółowe:
- Poprzez uczestnictwo w szkoleniu uczestnicy rozwiną następujące umiejętności i odniosą następujące korzyści.
- Doskonalenie umiejętności budowania autorytetu w relacjach z podwładnymi, zwłaszcza gdy ze współpracownika stajemy się przełożonym,
- Budowanie pozycji lidera, który narażony jest na postawy zazdrości i zawiści ze strony współpracowników
- Rozwinięcie umiejętności skutecznego porozumiewania się i wpływania na podwładnych, szczególnie w przypadku konieczności przekazania codziennej krytyki lub pochwały
- Doskonalenie umiejętności bieżącego wydawania poleceń, delegowania i asertywnego reagowania w przypadku odmowy i obiekcji
- Zdiagnozowanie własnego stylu kierowania i rozwinięcie umiejętności stosowania wszystkich pozostałych stylów oraz dostosowywania ich do sytuacji i stopnia dojrzałości pracowników
- Poznanie schematów prowadzenia rozmów z pracownikami opartych na praktycznych narzędziach i technikach
W szkoleniu zastosowane zostaną metody aktywizujące uczestników:
- Gry i zadania symulacyjne oraz..
- Uczestnicy wspólnie wypracują oraz otrzymają drukowane narzędzia do pracy w postaci NIEZBEDNIKI BRYGADZISTY oraz MANUALE ( DO POWIESZENIA W OBSZARACH, SCHOWANIA „POD REKĄ” itd.)
- Uczestnicy otrzymają zadania przed i po szkoleniowe
- Realizacja warsztatów odbywa się zgodnie z podziałem na: cześć warsztatowa (ćwiczenia, zadania, gry itd..) 70%, cześć teoretyczna (mini prezentacja PP. Dyskusja moderowana, wymiana doświadczeń) 30%.
Czas trwania: 16 godzin dydaktycznych – 2 dni (8.00 – 16.00 z przerwami)

Program szkolenia
Dzień I 8.00 – 16.00
„Mistrz, Brygadzista z autorytetem”
Zadanie przed szkoleniowe – artykuł „Przywództwo w zarządzaniu” – do przeczytania przed szkoleniem, należy udzielić odpowiedzi na zawarte tam pytania.
- Wprowadzenie – poznajmy się, cele szkolenia i zasady realizacji
- Test rewolwerowca – wnioski do dalszej pracy
- Specyfika zespołu produkcyjnego
- Cele do realizacji – role brygadzistów – zadania (praca na FCH)
- Najtrudniejsze elementy pracy brygadzistów – czyli nad czym powinniśmy dalej pracować?
- Dlaczego warto budować swój autorytet?
- Autorytet w świetle psychologii poznawczej, osobowości i społecznej:
- rodzaje zachowań, postaw i sposobów komunikacji budujących aurę osoby z autorytetem.
- Kluczowe umiejętności niezbędne w budowaniu postawy osoby z autorytetem:
- Postawa wiedza czy umiejętności?
- zjednywanie ludzi, czyli jak budować relacje
- sztuka wywierania wpływu, jako elementy kreowania wizerunku.
- Jakie cechy osobowości i temperamentu sprawiają, że ludzie postrzegają daną osobę, jako autorytet?
- od czego zależy autorytet?
- typy liderów i autorytetów,
- wartości, przekonania charakterystyczne dla liderów i osób z autorytetem.
- Wizerunek autorytetu:
- Konstrukcja z papieru A4 – zadanie symulacyjne
- pewność siebie i poczucie własnej wartości,
- charyzma – czy można się tego nauczyć?
- umiejętność wywierania wpływu i przekonywania do własnych poglądów.
- pokora, opanowanie, pogoda ducha, czyli emocje i nastawienie u liderów i osób z autorytetem.
- Komunikacja mistrz, brygadzista – podwładni
- Poznanie własnego stylu komunikowania się z innymi.
- Określenie metod efektywniejszej komunikacji z innymi -zasady komunikacji w grupie
- style kierowania a reakcje zespołu
- bariery i zakłócenia
- Test JOHARY – doskonalenie komunikacji w zespole – autodiagnoza
- Kluczowe umiejętności interpersonalne mistrzów, brygadzistów, liderów.
- Postawa i nastawienie – „Doświadczenie z długopisem – czyli Gracz czy Ofiara”
- Komunikacja werbalna czy niewerbalna – Zadanie symulacyjne: „Konstrukcja kosmicznej maszyny” – wnioski do dalszej pracy brygadzistów
- „Słuchać i usłyszeć podwładnych” – ćwiczenia z aktywnego słuchania
- Jak pytać i przewodzić w zespole podwładnych – ćwiczenia
- Inteligencja emocjonalna mistrza, brygadzisty
- Nasza definicja
- Zrozumieć swoje emocje i emocje innych ludzi
- Test Inteligencji Emocjonalnej – doświadczenie i wnioski na forum do dalszej pracy

Dzień II 8.00 – 16.00
„ Zarządzać czy przewodzić zespołem produkcyjnym” – teoria i praktyka
- Zarządzać czy przewodzić – jaka to różnica?
- „Most Leonarda” – zadanie zespołowe – rola przywódcy, praca zespołowa, style zarządzania… wnioski do dalszej pracy na forum
- „Jaki styl preferujesz?” – zadanie indywidualne – wnioski na forum
- rodzaje stylów kierowania – czym różni się zarządzanie od przywództwa? – wnioski na FCH
- analiza własnego stylu kierowania – Test Blancharda
- orientacja na zadania i orientacja na ludzi
- dopasowanie stylu kierowania do sytuacji w obszarze
- Delegowanie zadań i kontrola realizacji – kluczowe role brygadzisty
- zakres delegowania zadań
- sposób delegowania – praca na materiale ( niezbędniki brygadzisty)
- kontrola i egzekwowanie wykonania (niezbędniki brygadzisty)
- korzyści i zagrożenia w delegowaniu
- przykłady z naszego obszaru – ćwiczenia w podgrupach ( z wykorzystaniem niezbędników)
- Trudny podwładny czy… nieudolny brygadzista?
- Inteligencja społeczna czyli? – „Balon i bambuko” – zadanie symulacyjne
- Trudny podwładny – czyli?
- Geneza trudnych zachowań czyli dlaczego podwładny zachowuje się nie tak jak oczekuje tego przełożony – brygadzista (firma)
- Podstawowe zasady zapobiegania konfliktom w obszarze pracy
- 6 kroków wg Gordona – (Niezbędnik brygadzisty)
- Studium przypadku –„ Konflikt w dziale lakierni” – praca na materiale szkoleniowym
- Wybrane techniki wpływu i obrona przed manipulacją
- Czym jest sztuka perswazji i przekonywania a co to znaczy manipulować podwładnymi
- Jak nie dać manipulować sobą – obrona brygadzisty przed „cwanym” podwładnym i/lub szefem
- Techniki wpływu – praca na materiale szkoleniowym (Manual – materiał do wykorzystania przez brygadzistów w ich obszarach pracy)
- „Przeżyjmy to razem” – scenki sytuacyjne – ćwiczenia na forum
- Dlaczego JA?
- Niech to zrobi druga zmiana
- To jest bez sensu
- Jesteś brygadzista to się martw
- To nie moja wina, nie nasza wina..
- Praca poza standardem
- Nieprzestrzeganie zasad i regulaminów – brak dyscypliny
- Nieterminowość zadań, spóźnienia i wyjścia na przerwy..
- Braki i odpady – a co nas to obchodzi, ja robię swoje dobrze!
- Podważanie autorytetu brygadzisty i kierownictwa..
- Zapomniał wól jak cielęciem był..
- Przecież jesteś naszym kumplem..
- Odmowa wykonania zadania
- Itd…
- Konstruktywna propozycja zmian – czyli nasz wkład w doskonalenie i rozwój firmy
- „Ishikawa – Rybia ość” – obszary do doskonalenia w firmie
- Nad czym powinniśmy wszyscy pracować – Indywidualna Analiza SWOT – zadanie po szkoleniowe
- Podsumowanie i wnioski
- Ankieta oceny i certyfikaty uczestnictwa

METODY PROWADZENIA WARSZTATÓW:
Szkolenie prowadzone jest metodami warsztatowymi z wykorzystaniem takich form jak:
- Zasada 20% teoria 80% praktyka
- Gry symulacyjne i fabularyzowane
- Studium przypadku
- Scenki sytuacyjne
- Testy i ankiety psychologiczne
- Prezentacja MM
- Dyskusja moderowana i praca w podzespołach
- Praca na materiale szkoleniowym
- Ćwiczenia z wykorzystaniem materiałów z codziennej pracy uczestników
- Praca z kamerą
Zajęcia prowadzone są w formie warsztatowej MMM (maximum wiedzy, maximum umiejętności, maximum swobodnej wymiany doświadczeń i dobrych przykładów z rynku). Omawiane zagadnienia poparte są prezentacjami multimedialnymi i ćwiczeniami doskonalącymi wybrane umiejętności.Metody wyszczególnione: wykład, grupy zadaniowe, symulacje, odgrywanie ról, case study, buzz, handout, pokazy audiowizualne, testy.
SZKOLENIE ADRESOWANE JEST DO:
Szkolenie skierowane jest do kadry kierowniczej niższego szczebla, od których w największej mierze zależy sukces wdrażanych projektów LEAN. Poziom kompetencji liderów obszarów, brygadzistów i mistrzów decyduje o tym, czy w firmie nastąpi diametralna zmiana sposobów myślenia i zachowań. Wszelkie wysiłki kadry zarządzającej, nakłady finansowe, czas i energia mogą zostać zaprzepaszczone poprzez nieodpowiednie style zarządzania oraz błędną komunikację pomiędzy brygadzistami i mistrzami z podwładnymi.
WYKŁADOWCĄ NA SZKOLENIU BĘDZIE:
Trener, Konsultant, Coach wspierający procesy wdrażania koncepcji LEAN Manufacturing w firmach produkcyjnych, a także rozwoju kompetencji menedżerskich kadry kierowniczej średniego i niższego szczebla oraz umiejętności osobistych pracowników w środowisku LEAN. Posiada 17 letnie doświadczenie trenerskie, a od 10 lat jego aktywność koncentruje się na szkoleniach skierowanych do firm produkcyjnych. Jest audytorem w projektach rozwojowych na etapie wdrożeń kontroli i oceny.
Wypracował autorskie rozwiązania i opracował szkolenia mające na celu podniesienie standardów komunikacji w środowisku produkcyjnym, wzrost efektywności zarządzania zespołami dla kierowników, brygadzistów, liderów, mistrzów.
Prowadzi szkolenia wspierające wdrażanie idei LEAN:
- Warsztaty liderskie dla mistrzów, brygadzistów liderów obszarów produkcyjnych.
- Podstawy komunikacji interpersonalnej w środowisku LEAN.
- Zarządzanie zespołem produkcyjnym w środowisku LEAN – warsztaty kierownicze.
- Motywacja do zmian w LEAN.
- 5S Przygotowanie do wdrożenia.
- Pracownicze Programy Pomysłów – jak angażować do innowacyjności?
- Sztuka udzielania instruktarzu wg metodologii TWI.
- Podstawowe narzędzia do rozwiązywania problemów wg LEAN.
- Trening Trenera KAIZEN.
Przeszkolił liderów takich firm jak:
Enersys Sp. z o.o., CNH Holland Sp. z o.o., AMCOR Sp. z o.o., NESTLE Pacyfic SA, MRR Ministerstwo Rozwoju Regionalnego, Cenos SA., Danfoss, Wilbo – Neptun SA., Młyny i Spichlerze Gdańskie Sp. z o.o., ARiMR Agencja Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa, Warkom Sp. z o.o., ENERGA Obsługa Klienta, Lotos Serwis Sp. z o.o., LOTOS Biuro Kontraktacji, Radmor SA., NordGlass, Philips Polska, „Herbapol – Lublin” S. A., Weyerhaeuser Poland Sp. z o.o., Jakob Hatteland Computer” Sp. z o.o., Visscher-Caravelle Poland Sp. z o.o., Frosta Sp. z o.o., SE Bordnetze Polska Sp. z o., AIC S.A. Produkcja wymienników ciepła, Faurecia Wałbrzych Sp. z o.o., Ministerstwo Obrony Narodowej, PFRON o/Gdańsk, Sąd Rejonowy w Gorzowie Wielkopolskim i in.
Polecamy lekturę:
„Zarządzanie ludźmi”
Michael Armstrong
Zarządzanie ludźmi to dynamicznie rozwijająca się gałąź nauki. W książce światowej sławy eksperta M. Armstronga można znaleźć kompendium wiedzy w tym zakresie
Menedżerowie liniowi w znacznym stopniu odpowiadają za sprawy personalne: rekrutację pracowników, wynagrodzenia i szkolenie.
W książce światowej sławy eksperta w dziedzinie zarządzania można znaleźć kompendium wiedzy w tym zakresie oraz praktyczne metody jej wdrażania.
Link do księgarni
Autor omawia następujące zagadnienia:
- umiejętności niezbędne, aby skutecznie zarządzać ludźmi,
- zasoby,
- zarządzanie wynikami,
- rozwój i nagradzanie pracowników,
- zdrowie i bezpieczeństwo,
- struktura prawna organizacji.
Armstrong przystępnie wyjaśnia fachową terminologię, nie posługując się biznesowym żargonem, a wiadomości teoretyczne wspiera licznymi przykładami z praktyki.
Michael Armstrong to znany na całym świecie ekspert w dziedzinie zarządzania zasobami ludzkimi, niezależny konsultant, członek brytyjskiego Institute of Personnel and Development. Autor wielu bestsellerowych publikacji z tej dziedziny, m.in. tłumaczonego na kilkanaście języków Zarządzania zasobami ludzkimi.